preskoči na sadržaj

Trgovačka i tekstilna škola u Rijeci

Login

 

 

Zašto upisati TTŠ

 

Tko završi strukovnu školu ...

Kalendar
« Srpanj 2022 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6 7
Prikazani događaji

Korisni linkovi

Šećući hodnicima i učionicama naše škole,
ne možete ostati ravnodušni
prema maštovitim učeničkim radovima,
koji su nastali pod budnim okom
njihovih vrijednih mentorica.
Niti jedan kutak nije pust.
Svi stari ormari i stolci kod nas
dobivaju novo ruho,
reciklirano se šepureći promatračima:
"Pogledaj me kako sam sada lijep,
a netko me htio baciti :-) ! "
Ponosno vas pozivamo
da prolistate
ovu galeriju,
a zatim:
dođite i uvjerite se sami :-) .

 

Pitanja odgovori
 Naslov: FAQ

  • Naj 10 pitanja

  • Nedavna pitanja

  • Arhiva pitanja
Brojač posjeta
Ispis statistike od 22. 11. 2015.

Ukupno: 215957
Ovaj mjesec: 436
Ovaj tjedan: 224
Danas: 4
Forum

FORUM

Vijesti
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
SVJETSKI DAN PRAVA POTROŠAČA
Autor: Antonija Bukša, 14. 3. 2022.

SVJETSKI DAN PRAVA POTROŠAČA

 

15. ožujka obilježava se Svjetski dan prava potrošača s ciljem promicanja i poštivanja temeljnih prava svih potrošača. Prvi je puta obilježen 15. ožujka 1983.godine., a svoje podrijetlo ima u “Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača” koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. 

Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga:

  1. pravo na sigurnost roba i usluga
  2. pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju
  3. pravo na izbor roba i usluga i
  4. pravo potrošača da se čuje njihov glas.

SVJETSKI DAN PRAVA POTROŠAČA

15. ožujka obilježava se Svjetski dan prava potrošača s ciljem promicanja i poštivanja temeljnih prava svih potrošača. Prvi je puta obilježen 15. ožujka 1983.godine., a svoje podrijetlo ima u “Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača” koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. 

Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga:

  1. pravo na sigurnost roba i usluga
  2. pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju
  3. pravo na izbor roba i usluga i
  4. pravo potrošača da se čuje njihov glas.

Kako bi se ostvarila odrednica Strategije prema kojoj je "potrošač-fizička osoba prepoznata i definirana  ključnim i odgovornim gospodarskim čimbenikom na svakom nacionalnom  tržištu", u srpnju 2004. godine Europska unija je redefinirala osam univerzalnih prava potrošača u deset praktičnijih i tržišno provodljivijih temeljnih načela politike zaštite potrošača:

  1. Kupujte  što želite i gdje želite
  2. Ako proizvod nije ispravan, vratite ga
  3. Postoje visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale proizvode
  4. Potrošač mora znati što jede
  5. Ugovori moraju biti nediskriminirajući (fair) i transparentni za potrošača
  6. Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje
  7. Stvoriti uvjete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti pravo na izbor
  8. Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran
  9. Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji i inozemstvu)
  10. Učinkovita naknada štete u prekograničnim sporovima (kršenja prava potrošača).


Svjetski dan prava potrošača svake godine aktualizira raspravu o pitanjima i problemima vezanim uz područje zaštite potrošača.  Usvajanjem UN-ova „Vodiča za zaštitu potrošača“ (ovaj povijesni i globalni dokument UN-a ovih dana se dopunjava prema aktualnim izazova modernog tržišta roba i usluga) prava potrošača podignuta su na razinu međunarodne prepoznatljivosti i dobila su legitimitet koji priznaju i prihvaćaju kako razvijene tako i zemlje u razvoju.

Poruke iskazane prilikom Svjetskog dana prava potrošača:

• svraćaju pažnju javnosti na uskraćivanje i kršenje prava potrošača i
• osiguravaju temelj udrugama za zaštitu potrošača za njihovo javno djelovanje u interesu potrošača

Visoki stupanj zaštite potrošača te educiranost o osnovnim potrošačkim pravima i obvezama, predstavlja jedan od prioritetnih ciljeva svakog civilnog društva. U tom pravcu vodi nas i kampanja koju je provela Europska komisija sa sloganom “Upoznaj svoja prava, koristi svoja prava”. Ova poruka ima veliki značaj za svakog potrošača jer samo na taj način možemo biti uistinu zadovoljni potrošači.

DRŽAVNI INSPEKTORAT
Državni inspektorat, tržišna inspekcija svakodnevno, kao nadležno tijelo za provedbu Zakona o zaštiti potrošača, propisa kojim se uređuje zaštita osnovnih prava potrošača pri kupnji proizvoda i usluga, svojim aktivnostima doprinosi stvaranju ozračja poštene poslovne prakse trgovaca prema potrošačima.
Protekle dvije godine svakako je, zbog pandemije, obilježio i porast online trgovine. U skladu s promjenama na tržištu, uočeno je kako su potrošači, kao i trgovci, izloženi značajnim izazovima ponajprije jer se sve više sklapaju ugovori na daljinu.

Tržišna inspekcija Državnog inspektorata kontinuirano nadzire poštivanje prava potrošača pri kupnji proizvoda i usluga,  posebice:

  • prava na ispunjenje sklopljenog ugovora odnosno na isporuku naručenog proizvoda,
  • prava na poštivanje obveza od strane trgovaca temeljem danog jamstva za proizvod i odgovornosti za materijalni nedostatak proizvoda, 
  • prava na povrat proizvoda u roku od 14 dana u slučaju sklapanja ugovora na daljinu i izvan poslovnih prostorija, 
  • zaštitu potrošača od nepoštene poslovne prakse trgovaca kao i nadzor poštovanja drugih zakonskih obveza sukladno odredbama Zakona o zaštiti potrošača.

Svako oglašavanje proizvoda na internetu kojim se poziva potrošače na kupnju proizvoda podliježe poštovanju članka 57. Zakona o zaštiti potrošača odnosno prije nego što potrošač sklopi ugovor putem interneta, trgovac ga mora obavijestiti o  glavnim obilježjima robe ili usluge. Slijedom navedenih predugovornih obavijesti, potrošači, u slučaju kupnje putem interneta, imaju pravo, ne navodeći razloge, raskinuti ugovor sklopljen na daljinu u roku od 14 dana od dana kada je roba predana u posjed potrošača, a kako je to propisano člankom 72. Zakona o zaštiti potrošača, imajući u vidu odredbu članka 79. istoga Zakona.

Nadalje, važno je da prije sklapanja ugovora putem interneta, odnosno prije same kupnje, potrošači provjere podataka o identitetu trgovca odnosno njegovom sjedištu, kao i mogućoj pravnoj zaštiti koja im je na raspolaganju. Skrivanje identiteta trgovca upućuje na moguće prijevarne radnje, kao i prodaju od strane fizičkih osoba koje nisu registrirane za obavljanje djelatnosti trgovine te u takvim slučajevima potrošačima nije dostupna pravna zaštita temeljem Zakona o zaštiti potrošača.

ZAŠTITA POTROŠAČA

Zaštita potrošača  je važan segment jedinstvenog tržišta Europske unije. Stoga, ako potrošač smatra da su neka njegova prava zakinuta isto može prijaviti Državnom inspektoratu ispunjavanjem elektroničkog obrasca „Podnošenje prijava“, slanjem prijave poštom na adresu Državni inspektorat, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb ili osobno u Pisarnici Državnog inspektorata.

https://www.szp.hr/aktualno/svjetski-dan-prava-potrosaca-15-03/927

PRIJEDLOG AKTIVNOSTI

Istražite na internetu prava potrošača i kome se obratiti kad su prava potrošača prekršena. Saznajte i prodiskutirajte što znači pojam održiva proizvodnja i potrošnja. Kako možemo odgovornije trošiti? Što predstavlja termin „Fairtrade“?

 





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju